BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

insan yang memahami...

Thursday, August 25, 2011

huhu...SahAbaD..

sahabat...
adakah engkau sahabatku...
jikalau aku bukan sahabatmu...
adakah engkau temanku...
jikalau aku bukan temanmu...
terimalah aku menjadi temanmu...
jikalau engkau tidak mahu menerimaku...
jadikanlah aku sahabatmu...

kerana aku memerlukan sahabat dan teman...
disaat aku tersesat...
dimasa aku alpa dengan kehidupan duniawi...
dikala aku terlupa akan kewajibpanku sebagai hamba...
kerana disaat,dimasa dan dikala itu...
engkau boleh membantuku...

menunjukkan aku jalan keluar disaat aku tersesat...
membimbingku dimasa aku alpa...
mengingatkan aku dikala aku terlupa akan tanggungjawabku...
untuk membantu menegakkan panji-panji islam...
untuk membantuku membina semula keagungan islam...

dan disaat engkau tersesat...
dimasa engkau alpa...
dan dikala engkau terlupa...
akan ada aku...
untuk membantumu...
akan ada aku...
untuk menunjukkanmu...
akan ada aku...
untuk mengingatkanmu...

kerana itu adalah tanggungjawabku...
untuk membantumu...
dan itu jugalah tanggungjawabmu...
untuk membantuku...

ingatlah hai sahabat dan teman2...
kita hanyalah manusia...
manusia yang sering lupa...
sering lupa segala-galanya...
untuk itu...
kita memerlukan sahabat dan teman2...
untuk kita saling...
ingat-mengingati...

BerSyuKurkAh kItA...



Syukur...

bersyukurkah kita...

adakah kita sudah lupa,

ataupun kita alpa dlm hidup kita

sehingga kita lupa untk bersyukur kpdnya...

bersyukur kpd allah yg maha esa..

tidak takutkah kita kpdnya..

adakah kita sudah lupa kpd nikmatnya yg dilimpahkan kpd kita..

ataupun kerana kita sudah merasa besar dgn pangkat

dan dgn kekayaan kita..

sehingga kita lupa untk bersyukur kpdnya...

adakah kita ingin menjadi,

menjadi seperti kaum bani israel..

kaum yg tdk puas dgn apa yg ade..

adakah kita ingin kufur kpdnya...

bertaubatlah kita kpdnnya dgn penuh keinsafan,

jika kita merasa kita tlh kufur kpdnya...

bersyukurlah kita walaupun sekadar lafaz didalam hati ..

ataupun dgn bersujud syukur kpdnya..

bersyukur itu adalah tanda terima kasih kpdnya...

terima kasih diatas nikmat yg tlh diberikannya kpd kita...

bersyukurlah....
::(

Sunday, July 31, 2011

huhuhu...

Saya suka tengok jari awek saya...
Cantik betul... Sungguh!Sampai takut nak pegang...
Bukan takut patah...Tapi takut nanti jari kitorang
tak boleh tolong each other
Di satu hariyang giler forever depan yang maha Esa...

Saya suka tengok rambut awek saya...
Cantik betol... Sungguh!Sebab tu saya belikan tudung...
Bukan sebab jeles orang lain tengok jugak....
Tapi takut nanti terbakar dek api neraka
Di suatu hari yang giler forever..

Saya suka tengok body awek saya....
Cantik betol... Sungguh!Sebab tu saya belikan dia telekong
Supaya mase die jumpa dengan Kekasih die
Yang Utama Dia lagi cantik danberseri menghadap Nya.
Saya pun tumpang dapat pahala. Pheh syoknye...

Saya sedih tengok awek saya Tak tido,
tak makan rindu kat saya...Saya pun macam tu jugak,
problem yang sama..Die tanya apa ubatnya?
Saya pun bagi die Quran untuk penenang jiwa...
Semoga lebih cintakan Nya dari saya...

Saya sedih tengok awek saya
Selalu pesan macam-macam kat saya...
"Makan, minum, drive elok-elok tau..
Nanti awak sakit saye susah ati bla bla bla bla" katenya...
Tapi bila tengok movie sama-sama burn asar maghrib
gitu Die tak katasatu aper pun...Berdosanye saya....


Kesimpulannya saya memang sayang dia...
Nak jumper die giler forever...
Yang forever punye forever...
Di dunia dan akhirat terutamanya,
Janji nak share heaven sama-sama...
Bahagia selamanya...

Semoga kami saling mengingati,
Dosa sendiri pun infiniti...
Nak tanggung dosa dia lagi pulak lepas ni...
Semoga kami menginsafi diri...
Ya Allah ampunkanlah kami....
Semoga kami dapat bersama selamanya nanti..

Saturday, July 30, 2011

PuaSE iS bAcK...


salam..
bertemu kembali kita di ini..
puase dah dkt giler nie..
esk 1/8/2011 akn bermulanya puase..
x sabr rasenyer nak pose esk..
bleh buat bnyak pahale..
klu rajin buat baek rr..

tp sebenarnye pose bleh menjdi
stu medan untk kte hmba allah nie menambahkn
pahala dgn memperbnykkn amalan kebaikan..

x der pape nk tls agy nie..just nak ckp..
enjoy puase tu..
jgn nk ponteng pose..
hehehe..

Friday, July 8, 2011

Kptsn Stgh thn yg lmbt kluar..

KEPUTUSAN PEPERIKSAAN SETENGAH TAHUN..

BAHASA MELAYU :66% B
BAHASA INGGERIS :66% B
BAHASA ARAB :59% C
GEOGRAFI :65% B
SEJARAH :73% B
KHB/KT :53% C
SAINS :50% C
MATEMATIK :45% C
PENDIDIKAN ISLAM:69% B

KEDUDUKAN DLM KELAS:1/37

RANKING TINGKATAN 3:114/4??

Thursday, June 9, 2011

DeDauNan...

perempuan adalah daun
lelaki adalah angin
yg datang tiba-tiba
meniup rindu
menghembus asa
membuai daun
hingga kadang
daun menjadi hijau segar
namun ketika angin berlalu
hilang begitu saja di putaran waktu
daun itu menguning
sebelum sang waktu menjumputnya
karena terjatuh di tanah
inginku
biarlah daun itu gugur
karena kehendak Sang Alam
bukan karena
tiupan kencang sang angin kembara
atau bukan
karena tangkainya menjadi lemah
ketika tahu angin tlah pergi
menghilang
tanpa bekas
meninggalkannya layu
membiarkannya kering
terjatuh
terkubur debu bumi
itulah perempuan
tempatnya mencari kesejukan
dan dipaksa dikeringkan
yang sering tak terpikirkan
dilupakan
akan kekuatannya

Wednesday, June 8, 2011

DeStiNaSi CiNta...

Menyingkap tirai hati mengintai keampunan
Di halaman subur rahmatMu tuhan
Tiap jejak nan bertapak debu kejahilan
Akan ku jirus madu keimanan
Tidak ternilai air mata dengan permata
YAng bias memadamkan api neraka
Andai benar mengalir dari nasuha nurani
Takkan terpaling pada palsu duniawi
Destinasi cinta yang dicari
sebenarnya terlalu hampir
hanya kabur kerna dosa di dalam hati
telahku redah daerah cinta
yang lahir dari wadah yang alpa
tiada tenang ku temu
hanya kecewa yang menyelubungi
ku terokai segenap maya
dambakan sebutir hakikat
untukku semai menjadi sepohon makrifat
moga dapat ku berteduh direndang kasihmu
namun ranjaunya tidak akan sunyi
selagi denyut nadi belum terhenti
durjana syaitan kan cuba menodai
segupal darah bernama
HATI...
lestarikan wadi kalbuku oh tuhanku
leraikan daku dari pautan nafsu
biarpun sukar bagiku mengharap ampunanMu...
Wahai tuhanku Ya ALLAH....

Tuesday, June 7, 2011

Pembelajaran...

Belajarlah memaafkan kalau ingin dimaafkan ,
Belajarlah menghormati kalau ingin di hormati ,
Belajarlah memahami kalau ingin di fahami ,
Belajarlah menyayangi kalau ingin di sayangi ,
Belajarlah menghargai kalau ingin dihargai ,
Belajarlah menyenangi kalau ingin di senangi.~Nick Lan~

Tuesday, May 17, 2011

slamat ari guru...

hormatilah guru anda..
guru ibarat pelita yang menerangi kita tika kita
di dalam kegelapan...

tetapi adakah kita sudah cukup menghormati guru kita...adakah dgn tido didalam kelas,membuat bising tika guru mengajar membuktikan
bahawa kita sudah cukup menghormati guru..

ingatlah bahawa para sahabat sendiri amat menghormati guru,,
biarpun yg menjadi guru itu seorang kafir..

renung2kan lah...

Friday, May 13, 2011

KiSaH MaLanG aq KAt oStel SMKSR...


huhuhu...
mmg dah terbukti aq nie
(SANG PEMBAWA HATI YG LARA)
dah rr itu ari klh kwad..pastu..
x sampai sbln kene pkul lakk...
apsal rr dgn idup aq nie..
dah r kene pkol terok plak tu..
x der rr yerok sgt..tp sampai ade rr parot skit kat blakang
bdn aq nie...
korunk bce rr zendiri ape yg aq tlis nie..
huhuhu.

Justify Full
Aspura,5 mei 2011,10:37 malam, tibe2 jer aq kene panggil kat dorm liqa..aq pon naek rr.2 miit lps aq msok,ade r due org hamba allah nie, tibe2 jer pukul aq pakai bantal.aq pon terhuyung hayang kene buat cam tu.amarah aq tibe je naik..aq pon terus meluru kluar..lps tu aq terjerit`klu nak pkol org pon pikir r dulu,ade akal x guna"lebih kurang ca tu rr aq terjerit..x tau rr cam ner aq bleh jerit kat 2 org hamba allah tu...
lps kuar dri dorm tu,aq pon pegi rr blek prep dgn amarah aq ade lg bersarang kat ati nie..mule2 aq pegi blek prep nie sebenarnyer nak buat keje skolah yg aq pon x tau bile punyer keje rr kan..mcm tu rr..tibe2 jer..ade rr ramai insan insan yg msok kat blek prep nie..aq tgk cam dah ramai jer,aq pon mls rr nak buad keje kan..fhm2 jer rr bler dah ramai mesti bising kan...time aq nak naek dorm nie,ade rr beberapa makhluk allah nie tarik aq pegi dorm liqa...aq pon terpakse pegi rr kan sb kene tarik tu..aq msok jer dorm liqa nie,aq tgk dah ramai insan yg dok dlm dorm nie cam menunggu aq jer gamaknyer..lps tu jer,tibe2 insan2 yg ade dlm bilek tu pkl aq pakai bntl ramai2..pening gler aq time tu..cam org mabok aq dibuatnyer..dan x semena mena nyer aq kean tornado kick kat blakang badan..pastu start rr insan2 nie pkol aq pakai tgn rr kaki rr...sket gler bdn aq time tu..aq mls rr nak cite bnyk2...
pastu ade rr diorg ajak aq gado one by one..aq x nak lwn tp diorang harok giler...aq pon terpakse rr lwn skit2..aq just grip kepala jer...x sampai ati aq nak buat bende lain...tu satu sbb...satu lg sbb diorang ramai...aq just siorang jer...insan yg lemah ini x ber daya hndk melawan segferombolan musuh hanya dengan tangan kosong....tup2....k habis...
aq x nak cite bnyk2...nnt laen plak yg jadik...

tu kire pengalamn pertama aq kene pkol kat ostel smksr nie..
sbb x puas ati psl memek muke aq jer..ngan sbb aq jarang tegur brother2 kat situ..
k rr... sampai situ jer aq nak tulis...

Monday, May 2, 2011

KeKaLaHan....






huhuhu....
sedih aq kawad x dpt no...
tp nak buat camnerkan>>
dah xder rejeki...redha jer rrrr...
belatih bkn maen lame,
ade rr dekat 4 bulan..
tp hasilnyer sungguh mengecewakan...
huhuhuhu...

nie yg nak menangis nie...
thn dpn ade lg...
tp aq rase cam mls jer nak kwd thn dpn..
yg thn nie pon dah pnt gler..huh...

k rr..
aq pon dah x tau nak merepek ape lg kan..
so korunk sume bleh tido....
salam...luruskan barisan..
nape jln x same..

Saturday, April 16, 2011

kepenatan yg membara...:(

huhuhu..
penatnyer...
2 ari 1 mlm kawad je..
x penat ker camtu...
bak kate org;berat mate memandang,berat lg bahu yg memikul..
hehehe..

tp berbaloi kot ape yg aq buat ni..
aq dah trmasuk dlm skuad utama KOR KADET POLIS SMKSR..
HEHE..
tp mmg pnt gler rr time lthn...
ari sabtu mlm tu aq bleh demem plak...
sbb kawad time ujan ptgnyer...

aq tgk kiteorg buat lthn nie pon mcm nak buat cam x nak..
nnti time prtndingan entah cam ner la plak...
tu je rr kot...
aq pon dah blur dah nie..
xtau lg nak tls ape skunk... hehehe..
salam to you all...

Saturday, April 2, 2011

Keputusan UKK yg amat menyedihkan...


huhuhu..
aq dirudung kesedihan lg..
apsal rr camni hidup aq...
minggu lps aq ade exam bulanan rr kirenyer..
aq mnjwb ngan penuh smngt...
nmn aq hampa kerana x A lnsung..
huhuhu....
nie rr kptsn aq..

BAHASA MALAYSIA :55% C
BAHASA INGGERIS :68% B
GEOGRAFI :68% B
SAINS :65% B
BAHASA ARAB :54% C
SEJARAH :68% B
KEMAHIRAN HIDUP :66% B
MATEMATIK :24% E
PENDIDIKAN ISLAM:70% B
AMACAM teruk kan...
ape rr nak jadik ngan aq nie...
nak kate pndai x de rr pndai sgt...
sbb duk kls KAA3 KAN..
nak bodoh x jugak..
nie sume sbb penyakit malas rr nie..
aq hrp pekse pas nie sume A....
PMR pon same gak..
korunk doakan aq tau...
aq akn doakan org yg slalu mendoakn aq..
moga2 korunk berjaya dlm hidup korunk..
AMINN...
k rrr...
sampai kat sini jer bebelan aq..
salam...


Diri yg terase dipulaukan...


huhuhu...
sedihnyer aq...
smnjak due mnjak nie aq rase cam aq ni tunggul jer kat sklh..
sedih rr klu camni..
Sape x rase sedih klu x de org nak kwn...


Aq mngaku aq nie bknnyer baek sgt pon..
tp xder rr jht sgt..
tp naper cam ader jer org yg x pua ati ngan aq...
ader jer yg x suke aq..
mngkn btl kot ckp sorg abg form 5 nie....
dier ckp aq x suke brkwn..
hmm,,mcm2..

BKN aq x suke brkwn...
tp time dier ckp kat aq tu...aq sorg2 jer..
enth klu aq brtmbung ngan dier jer msti aq tgh duk sorg2..
x pon ngan geng aq...mane x dier ckp cam tu..
x ptt btol rrr...geram aq...

kat ostel lg rr...
aq dah try dah nak cmpur ngan bebdk nie...
sape ckp aq x cmpr ngan dieorg...
sume org aq kwn...
yg baek,yg jht,senior,junior...
bdk aspuri,bdk aspura...
sume aq kwn...
sume aq anggap kwn aq..
x de sbb aq nak jadikan diorang musuh aq...

tu jer rr kot...aq skunk tgh sedih nie..
x tau nak tls ape lg...
huhuhu....
k rrr ..salam..

Saturday, March 19, 2011

antara aq n couple...


Tetiba jer rase nak tulis jiwang2 nie...
korunk enjoy jer rr..
cube korunk tgk muke aq ni btl2???
ade muke cam dah berpunye ke?
ke muke org yg still single?
bgtau aq cpt!!
sape cpt x dpt ape2!!
hehehe...:p

ntah r..
aq pon x tau status aq skunk..
bler aq ckp aq bercouple mesti x de sape yg caye...
klu aq ckp aq x bercouple mesti ade
org x caye gak..
aq nie bkn ape...
aq rase klu couple rugi klu x couple pon rugi..
runsing2...
terus terang aq ckp..
aq sebenarnye penah rrr couple nie...
lebih kurang cam tu rrr..ntah aq pon xtau nak ckp ape..
tup tup...senyap cam tu je...
nak kate couple lg x terkata..
nak kata x couple lg rr x terkate..
huhuhu..
Aq klu dah suke kat seseorang nie..
ade rr bende2 yg aq slalu terbuat dgn x sengaja..

1.aq akn slalu tnye khabar dier.(kirim salam rr slalunyer)..
2.aq akn ambik berat tntg keadaan dier..
3.aq suke nak mengetahui tntg cite silam dier...
4.klu nak cuople,aq akn ambekmase yg lameuntk declare(dlm 1 bln lebih kot)
5.aq akn buat care aq..(i am who i am)
tu je kot...
sebenarnyer bnyk lg..
tp mls rr nak cite pnjg...hehehe...

slalunyer couple nie jd lain dari diri sndiri...
semata2 nak kelihatan sempurna di mata pasangan..
tp aq bkn jns org yg cam tu..
klu adehbngn tu mesti rr terima yg seadanya..
bkn juz suke2 jer..
ari ni dgn si d
ie..
esk ngan org laen plak..
kdg2 aq plek tgk org kat luar tu..
time couple bkn m
aen hbt agi..
ckp nak sehidupsemati rr
tup tup... bln dpn putus..
2-3 ari pas tu couple ngan org laen plak..
sngt hebatmereka..
(muke market kot..cam kwn aq yg sorang tu)

haa..
bnde2 nie aq x suke berlaku time
aq terikat ngan seseorg...

1.suke sgt nak atur idup aq(kes2 yg mlmpau rr cam nak tntukan kwn2 aq)
2.nak msj 24 jam even dah x de mende nak ckp(membuatkan aq naek bsn...mmg aq akui kekadang tu rindu rr gak..tp pada2 rrr...)
3.call aq ari2 time aq ade ngan family(klu stakat 10-15 mnt tu oke lg rr)
4.suke mntk aq belikan pape(aq bkn rr kdkt sngt...tp jgn rr brg sendiri pon mntk aq belikan...klu dak kompom x pe rr gak..)5.suke ajk aq kuar ari2(klu skali skale x pe rr gak..tp kluari2x ke naya..)

dah rr
tu je kot aq mere
pek ari nie..
tetibe je rase nak merepek psl isi ati aq..
jgn plak korunk nak ckp cam nie
(ingt ko tu perfect sgt ke)
aq x perfect...smprna pon x..
tp aq berusaha untk mncapai kesempurnaan tu..
aq masih bnyk ag kekurangan..
lg2 bab mnjaga atin perasaan
seorg perempuan nie..
bnyk lg yg aq nak kene bljr..
kdg2 aq jelez gak tgk member2 dah berteman nie..
x de rr idup sunyi jer..
tp aq pikir2 bleklg baek aq single dr couple...
tp aq nak gak try couple..
lgpon aq x puas ag idup single nie..
kang nnti umor 26 dah kawen..
hmm...sebenarnyer aq taget na
k kawen time umor aq 26..
11 thn ag...insyaallah time 2021..
hurmmm gtl x aq..
mude2 ag dah brg
n nak kawen..
hahaha...
semoga aq bertemu ngan seseorg yg mmpu terima aq seadanye..
aq idup nie pon entah sampai bile ag...
so..aq nak enjoy idop si
ngle nie sepuasnyer..
tu je rr kot..
jgn rr bosan bace bebelan aq nie..
k..salam..

hatiku tlh dicuri

Tuesday, March 15, 2011

KHas buat pembenci

Love and hate ~ picture by Leox90 of Deviant Art.

Bukan semua orang suka saya. Saya sedar yang itu. Mustahil seseorang itu disukai dan disenangi semua bukan?

Ada pembenci yang saya tahu dan kenal. Ada juga pembenci yang saya tidak tahu dan tidak kenal pun. Semestinya artikel ini khas buat pembenci yang saya tahu dan saya kenal sahaja. Sebab pembenci yang saya tidak tahu dan saya tidak kenal itu, apa yang boleh saya katakan kepadanya bukannya apa2..

Salah dan silap saya

Saya akui saya ada buat salah dan silap yang mungkin sebahagiannya saya sedari, dan kebanyakannya tidak saya sedari. Salah silap itu mungkin dilakukan oleh saya yang hari ini, juga mungkin dilakukan oleh saya yang semalam, juga mungkin dilakukan oleh saya tahun-tahun yang telah berlalu.

Mungkin ayat yang saya boleh pakai adalah, saya bukan maksum, sempurna, untuk tidak melakukan dosa dan kesalahan langsung. Tetapi saya tidaklah hendak memakai ayat itu untuk memadamkan atau buat tidak peduli dengan salah yang saya telah lakukan, jika ada. Namun, kebenarannya, saya juga manusia, sebagaimana kamu-kamu yang membenci saya juga.

Maka sekarang, jika benar saya ada salah dan silap saya, tunjukkan di mana saya salah, di mana saya silap. Nyatakan apa yang tidak puas hati. Apa yang dirasakan meluat. Apa yang tidak sukanya. Apa yang dibencinya. Nyatakan segala-galanya.

Kalau benar saya salah, saya akan minta maaf dan kalau mampu saya akan menebus kesilapan saya.

Orang-orang yang saya tahu mereka tidak suka saya

Orang-orang ini, saya rasa saya sudah berusaha mencari mereka. Mesej mereka. Tanya apa silap dan salah saya. Ada waktu, saya kenal siapa kenalan mereka, dan minta kenalan mereka tanyakan apa masalahnya.

Tetapi hampanya, saya tidak mendapat jawapan. Mesej tidak dibalas. Ataupun, jawapan yang selalunya diterima adalah: “Dah dia memang macam itu.”

Ya, saya memang macam apa? Macam itu, itu macam apa? Macam mana saya nak selesaikan masalah ini, kalau saya pun tak tahu nak selesaikan daripada apa.

“Ubah diri tu.” Jawapan ini juga saya pernah terima. Jadi, nak ubah diri daripada mana? Saban hari saya berusaha mengubah diri, semestinya mengubah diri memakan masa, namun persoalannya adakah usaha saya untuk mengubah diri itu diambil kira oleh ‘peminta’? Akhirnya saya buntu. Nak apa sebenarnya? Tapi tak pernah beritahu.

Yang lebih menyayat hati, selepas saya berikan mesej bertanyakan apakah salah saya, dan saya nyatakan juga di dalam itu bahawa jika saya tahu saya nak perbaiki silap saya, saya nak tebus salah saya, selepas itu saya tetap dicaci-caci dan diumpat keji.

Apakah ini?

Macam budak tadika pun ada kadangkala

Pernah ada seorang itu, berani bercakap dengan saya akan perkara ini. Namun apabila bincang dan berbincang, dia tidak dapat membuktikan bahawa saya bersalah di dalam hal yang dia jadikan faktor kebenciannya terhadap saya.

Namun, berbanding permintaan maaf yang sepatutnya saya dapat kerana difitnah hingga dibenci, saya pula yang dinasihatkan dengan nasihat begini: “Kau ni kan, tak boleh ke angguk sahaja?”

Aik? Angguk apa? Angguk pada salah yang saya tak buat? Saya tanya begitu. Dan pedihnya hati saya, apabila dia membalas: “Ha’ah. Iyakan je la apa yang kami kata. Tak boleh? Kenapa mesti nak bela diri tu sangat?”

Sudah. Macam mana saya boleh hidup jika saya perlu mengiyakan semua kesalahan yang saya tidak buat? Jika begitu, saya lebih rela tidak mendapat ‘kemaafan’.

Kadang-kadang saya lihat, begitulah. Pembenci-pembenci yang saya kenal, apabila saya meminta sebab mengapa membenci saya, tidak mampu memberikan jawapan. Kadang-kadang pula, jawapan yang diterima mengecewakan. Lebih teruk, ada waktu saya memberikan penjelasan untuk menegakkan kebenaran, mereka tidak mahu mendengar. Bahkan, bila saya membela diri, saya dikatakan ego, keras kepala, dan asyik nak menang sahaja.

Melihat ini, saya rasa macam budak tadika pun ada.

Tak rasional langsung.

Cerita saya, tak ada yang mahu dengar

Pernah satu peristiwa semasa cuti di Malaysia, ada satu fitnah timbul melibatkan saya dengan seseorang. Habis saya dihentam oleh kawan-kawan ‘seseorang’ itu, kerana kelihatannya saya adalah seperti orang jahat la dalam ‘drama’ itu.

Tetapi tiada siapa yang mahu pergi dan bertanya kepada saya pula, apa yang saya buat, dan apa kronologi yang saya lalui. Kemudian saya terus ‘dihukum’?

Saya yakin kalau benda yang sama yang terjadi pada diri saya, terjadi kepada pembenci-pembenci saya, mereka juga tidak suka.

Saya tidak minta pun ‘minta maaf’ kamu.

Saya adalah yang tidak kisah pun kalau orang tidak minta maaf kepada saya, jika mereka bersalah. Saya sudah rasa cukup dengan ‘penerimaan’ mereka sahaja. Tidak mengapalah jika malu untuk mengaku bahawa telah tersalah mentohmah saya dengan pelbagai perkara. Tetapi apa salahnya dihentikan ‘pembencian’ ini sekiranya tidak memberikan apa-apa makna?

Dan sekiranya benar saya adalah yang salah, sekiranya benar sayalah yang menimbulkan huru-hara, di manakah salahnya jika ditunjukkan bukti kepada semua tohmahan dan umpatan itu. Mengapa mesti takut berkata benar jika benar yang salahnya adalah saya.

Orang tak hitung

Kadangkala orang tak menghitung bagaimana terseksanya jiwa dilayan demikian. Orang tak tahu bagaimana peritnya hati dilayan sedemikian.

Bukan nak menafikan kesalahan kalau benar salah. Kalau salah, salahlah. Tetapi mengapa mesti ‘dihukum’ sebelum ‘pengadilan’? Mengapa saya tidak diberikan hak untuk tahu di mana salah saya, atau diberikan hak menjelaskan apa yang disangka sebagai ‘kesalahan’ saya?

Orang hanya peduli titisan air mata mereka. Orang hanya kisah perasaan mereka. Orang hanya tahu kepuasan mereka.

Tetapi apakah mereka pernah kisah perasaan saya yang berada di tengah-tengah perkara ini?

Tahukah betapa peritnya apabila kita usaha nak tahu di mana salah kita, agar hubungan itu dapat diperbaiki, tetapi kita tidak diendahkan? Dan tahukah peritnya selepas usaha-usaha itu, suara busuk masih kedengaran?

Orang tak hitung pun.

Penutup: Jika benci, mari sama-sama leraikan kebencian

Jika punya masalah dengan saya, bukanlah satu kekurangan untuk pergi kepada saya dan berbincang. Berbanding menyebar-nyebarkan cerita yang entah betul dan entah tidak, yang kemudiannya memberikan efek buruk.

Saya sedia meminta maaf atas kesalahan saya, bahkan silalah beritahu apa yang saya perlu lakukan agar hati-hati kamu menjadi senang dan tenang, agar kamu boleh menerima saya. Sekiranya benar saya salah, saya akan menundukkan kepala memohon kemaafan dan berusaha bersungguh-sungguh menebus kesalahan saya.

Mari sama-sama leraikan kekusutan ini.

Mengapa mesti begini?

Dan mungkin akan wujud mereka yang ‘keras kepala’, atau menjadi lebih ‘bersemarak’ selepas membaca artikel ini. Kepada mereka ini, saya di sini dengan tegas hendak menyatakan:

“Saya akan berdoa kepada Allah memohon pengadilan antara kita. Saya menundukkan kepala saya bukan untuk dipijak. Saya menundukkan kepala saya hanya untuk memperbaiki hubungan kita. Tetapi sekiranya kamu berkeras kepala, biarlah Allah menggariskan garisan antara kita. Sesungguhnya Allah itu jugalah pemisah antara kebenaran dan kegelapan yang nyata.”

Selebihnya, saya pulangkan kepada Allah SWT.

Saturday, March 12, 2011

Sahabat yg kucari..

Masalah yang menimpa,
Yang telah jatuh bertimpa-timpa,
Membuatkan aq kesunyian,
Aq yang sepi tanpa teman..

Taktala aq tercari-cari sahabat yg sejati,
Engkau muncul tanpa kusedari,
Menghulurkan persahabatan yang kucari,
Untuk dirimu yg juga sunyi...

Namun ketikaku terpaling sebentar,
Engkau telah menghilang ,
Bagaikan debu pasir yang berterbangan ditiup angin,
Meninggalkan aq yg kini kembali kesunyian,
Didalam yang terlalu kejam ini...

Aq sadang mencari apa itu yang dikatakan "SAHABAT",
Aq mencari di seantero dunia,
Aq menyelusup ke seluruh pelusuk benua,
Aq merantau dari negara ke negara,
Hanya kerna ingin mencari,
Apa itu SAHABAT SEJATI...

Friday, February 25, 2011

Aq yg jht..

salam...
kpd yg membaca blog ni..aq geram sngt kat org tu...so aq amek die punyer comment antara dier ngan
awek dier..so enjoy its...
kpd zulhamizan:jgn marah..






скучаю по тебе ....
selamanyer люблю тебя .......khas tuk siti nuraimi laily....♥.....
February 13 at 1:06pm · ·

15 pintu syaitan dalam diri kita...

15 pintu syaitan yang ada didalam diri kita

- pintu marah
-cinta dunia
- kebodohan (keengganan menghadiri majlis ilmu)
- panjang angan-angan
- rakus
-bakhil
- suka pada pujian
- riak
- ujub (merasa kagum)
- takut dan gelisah
- buruk sangka
- memandang rendah pada orang lain
- merasa suka pada dosa
- merasa aman daripada pembalasan "ALLAH"
- putus asa daripada rahmat "ALLAH"


15 Senjata Menghalang Syaitan

- Membaca Bismillah (menjadi kunci pada perbuatan baik)
- Banyakkan berzikir
- Banyakan Beristigfar
- Baca "la i'la ha illa anta subha naka inni kuntu minaz zoli min"
- Jangan tidur berseorangan
- Baca doa pagi dan petang
-Bersugi
- Melaksanakan solat jemaah
-Berwudhuk sebelum tidur
- menutup aurat
-Membaca doa masuk tandas.
- Banyak berselawat pada hati
- Bertaubat, beristighfar
- Banyakan baca Al-Quran
- Membaca surah Yassin setiap pagi

Rumah yang Tidak Dimasuki syaitan


- Rumah yang bersih
-Penghuni membaca "Bismillah" ketika memasuki rumah
-Sentiasa berzikir (ahli rumah menegakkan solat)
-Penghuninya jujur dan memenuhi janji
- Penghuninya memakan makanan yang halal (dan cara mendapatkannya
halal)
- Penghuninya mengekalkan silaturahim (sentiasa mesra)
- Rumah yang penghuninya berbakti kepada Ibu Bapa

Megumpat....ibarat memakan daging saudara sendiri..




Dalam hidup seharian, kita takkan lari dari terlibat dari aktiviti mulut ini..
Mengumpat bukan sahaja sinonim dikalangan perempuan.. dikalangan lelaki pun apa kurangnya?
Maaf kaum lelaki, inilah kebenaran.
Tapi cuba kita renungkan bersama.. Kalau kita mampu elakkan diri dari mengumpat, tapi mendengar umpatan orang pula lebih kurang sama dosa dengan mengumpat…

Makna mengumpat tu seperti umumnya yang kita tahu.. bila kita mengata tentang sesuatu yang buruk .. dibelakang hamba Allah tu.
Dan bila dia tahu dia tentu marah atau kecil hati.. Dah nama pun mengumpat,tentu la berkongsi sesuatu yang tak baik kan???
Kadang-kadang kita tak nak terlibat dalam aktiviti senaman mulut kurang sihat ni, tapi cerita.. orang kata kalau tak mengumpat ni macam masakan tiada rasa..macam garam dan gula pula.. tapi kita sedar tak, perencah ni memang mahal dan terlaris sebab nak mengumpat ni dosa besar.
Dalam Islam,mengumpat ni seperti makan daging saudara seislam sendiri.MasyaAllah,sampai begitu sekali perumpamaan aktiviti senaman mulut ni!
Walaubagaimanapun pun, kita adalah hambaNya yang lemah. Itulah pentingnya kita saling ingat mengingatkan,bukan nak buruk-memburukkan.
Kalau keburukan diri dapat diterima dan cuba dikikis sebaiknya, siapakah kita untuk menilai keburukan orang lain?
Fokus kembali pada tips-tips nak elakkan mengumpat/sesi mengata ni..
1. Bila berkumpul dengan kawan-kawan..
dan bila rakan dah mula filem umpat dengan watak yang bertambah-tambah dan siap letakkan jiwa dan emosi lagi.
Masa tu, kalau dah bersama,mesti susah nak elak dari bubuh skrip tambahan.
Dinasihatkan masa ni la kita banyak-banyak Ingat Allah.
Sedar yang kita ni pun sama taraf dengan orang yang diumpat tu iaitu Hamba Allah.
Masing-masing ada kekurangan. Cepat-cepat istighfar, sambil tu tegurlah kawan sama.. Kalau tak dapat juga, sebaiknya kita pergi dari situasi ni.
2. Bila yang nak jadi moderator ‘umpat2′ tu kawan baik kita sendiri..
Apa kata kita ajak dia berbual tentang keburukan diri masing-masing?
Bila kita bercerita tentang baik buruk diri kita ni..sekurang-kurangnya kita pun sedar banyak juga kekurangan kita.
Tak payah lah cerita semuanya, tapi cuba fikir.. rasanya kalau nak senaraikan pun mesti lebih tiga, lebih dari sepuluh? dua puluh?.. jadi layakkah kita nak bagi senarai keburukan orang, sedangkan senarai keburukan kita sendiri pun dah lebih dari sebakul.
3. Bila yang nak ajak mengumpat tu 0rang seni0r dari kita..
tentu payah benar nak buat sesi teguran kan?
Apa kata kalau tak dapat nak elak pun.
Sambil dia lafaz bait-bait mengata tu, kita pula sambung setiap ayat umpatan tu dengan doa.
Doakan sesiapa yang diumpat dengan ikhlas, supaya Seni0r kita tu pun sedar dengan sendirinya. InsyaAllah!
4. Bila terasa sakit hati dengan seseorang hamba Allah tu..
dan terasa nak cari kawan nak buka forum mengumpat,Jom ambil wudhu secara Tertib.
Masa nak kumur-kumur tu, bacalah doa. Minta dipelihara lidah ni dari perbuatan yang memberi dosa.. InsyaAllah.
Semoga dengan itu, segala niat buruk tu terbatal sendiri.
5. Kalau kita selalu terlupa tentangNya, apa lagi bila tengah cerita panas atau gosip liar.
Masa ni nak istighfar pun berat sekali nak buat. Apa lagi nak muhasabah diri yang dah rebah kan?
Jadi.. sumbatkan lah telinga anda dengan lagu-lagu atau sebaiknya.. dengar bacaan alQuran ke.. nasyid ke.
Ini lebih baik dari bibir tu mengata hal-hal tepi kain orang.
Sedangkan tepi kain sendiri entah masih elok atau tak.. dah koyak ke.. atau tersangkut kat mana-mana..
Sebab tu kita ada dua telinga.. sebagai perumpamaan kita kena mendengar dua kali dulu sebelum bercakap sesuatu..
6. Bila nak mengata orang tu.. cuba bayangkan kita berada di tempat orang yang dikutuk tu.. agak-agaknya boleh tak jadi seperti Khalifah atau nabi terdahulu..
Bila diumpat, boleh pula beri hadiah.. siap doakan orang tu dirahmati Allah SWT.
Agaknya kita antara golongan yang bila tahu ada orang cakap belakang tentu rasa nak bagi penumbuk sulung pada orang berkenaan, paling tidak pun.. mengutuk dan buat la ayat makian paling pedas untuk dia.
Cuba kita ubah sedikit perspektif pemikiran kita.. bila kita diumpat, tu bermakna ada orang ambil berat,ada orang cuba nak beri ingat.. ada yang nak bagi pendapat.
Supaya dengan Tuhan kita terasa dekat.
Ujian tu taklah seberat kutukan yang nabi pernah terima dahulu kan…
7. Terakhir, minum air banyak-banyak..dimulakan dengan selawat dan bacaan basmallah.
Semoga dengan nikmat air tu, kita akan ringan untuk memujinya.
Banyak lagi tips yang ada..tapi semuanya bergantung pada niat.
Niat untuk pelihara diri dan jaga ukhwah sesama saudara.
Semoga kita tergolong dalam golongan orang yang bersyukur.. setiap yang bersyukur akan sentiasa ingat yang memberi.
Tiada unsur nak sindir sesiapa cuma sekadar memberi peringatan buat diri sendiri dan pembaca yang sudi baca..

Bertudung but hipokrit...cam mane tu?



Bertudung Tapi Hanya Hipokrit?
from Seutas Renungan, Tasbih Perjuangan by Mohd Yusof Hadhari Bin Saidon

Untuk pengetahuan ustaz,ibu saya telah menyuruh saya memakai tudung ketika saya berumur 13 tahun lagi. Saya hanya menurut katanya kerana bimbang dimarahi. Walaupun begitu, sekarang saya tidak lekat memakai tudung. Ini diketahui oleh ibu saya, dia hanya mampu membebel dan berkata, adik nak buat dosa, adik tanggung la sendiri, ibu dah buat apa yang patut.

Sekarang saya sudah bekerja dan hanya memakai tudung di tempat kerja sahaja kerana di tempat saya, tindakan undang-undang akan dikenakan sekiranya pekerja tidak memakai tudung. Saya tahu hukum tidak menutup aurat, tetapi buat waktu sekarang, hati saya tidak terbuka lagi untuk terus menutup aurat (rambut dan leher).

Cara pemakaian saya tidak seperti rakan-rakan saya yang menutup aurat. Mereka bertudung tetapi pemakaian mereka tidak melambangkan imej mereka. Baju, seluar ketat yang menampakkan susuk tubuh.

Bagi yang memakai baju kurung, ada yang dari kain yang nipis dan jarang. Bagi yang berbaju kebaya, ianya terlalu ketat, berkain belah sehingga menampakkan betis dan jarang. Ada yang tidak memakai seluar tetapi memakai skirt panjang. Walaupun begitu, ianya ketat dan menampakkan garis pakaian dalam yang dipakainya.

Tudung yang dipakai pula tidak menutupi dada. Lelaki-lelaki yang memandang tidak berkelip melihat mereka. Ada juga rakan saya yang betul-betul menutup aurat tetapi perangai dan kelakuan mereka lebih teruk dari perempuan yang tidak memakai tudung. Tidak menunaikan solat, panjang tangan, mengumpat, melayan lelaki yang bukan muhrim, pengotor dan pelbagai karenah lagi. Walaupun saya tidak memakai tudung, saya menjaga solat, pemakaian dan tingkah laku saya.

Kawan-kawan saya ini ada menyuruh saya supaya terus memakai tudung tetapi saya tidak mahu menjadi hipokrit. Saya mahu berubah kerana saya sendiri yang ingin berubah. Saya mahu melakukannya dengan ikhlas, bukan kerana disuruh. Saya tahu hari itu akan tiba tetapi bukan sekarang.

Semoga ALLAH membuka hati saya untuk terus memakai tudung. Amiin...
- Diera -

JAWAPAN

Ada beberapa perkara yang saudari utarakan dalam soalan dan ingin saya berikan respon ringkas. Iaitu :-

1) Isu tidak mahu bertudung ( menutup aurat) tanpa ikhlas kerana tidak mahu hipokrit serta tidak mahu berubah kerana disuruh.

Sebenarnya isu ini telah agak banyak saya sentuh di dalam artikel-artikel yang lalu seperti berikut :-

* Aurat wanita apa sudah jadi?

* Wanita, aurat dan Kerjaya

Namun demikian, disebabkan soalan ini ada menyentuh beberapa isu yang agak semasa dan kerap, saya berasa perlu untuk memberikan ulasan tambahan.

Begini ulasannya, Allah swt dan RasulNya telah mengarahkan seluruh wanita muslimah untuk menutup aurat dan bukan hanya bertudung.

Justeru, sama ada seseorang itu ikhlas atau tidak, suka atau tidak, disuruh oleh orang lain atau terbit dari hatinya sendiri, dia tetap WAJIB di sisi Allah untuk melaksanakan kewajiban itu.

Sebagaimana seorang pemandu tidak berhemah warganegara Malaysia yang menetap di United Kingdom (UK), dia akan terpaksa mengubah cara pemanduannya kerana hemah pemandu di UK amat tinggi, sesiapa sahaja yang kurang berhemah akan segera mendapat teguran pemandu lain, malah adakalanya pemandu lain akan segera menelefon polis atau mencatat nombor plat kereta untuk diadukan kepada polis.

Atas sebab itu, pemandu yang asalnya ‘brutal' di Malaysia, TERPAKSA berubah di UK. Tidak kiralah sama ada dia berubah kerana hipokrit, terpaksa, tidak ikhlas atau apa jua sebab lauaran. Hakikatnya, dia MESTI berubah, kerana itu adalah system dan regulasinya. Mengabaikannya akan membawa mudarat kepada diri sendiri dan pemandu orang lain.

Sama seperti menutup aurat dan bertudung, itu adalah regulasi oleh agama Islam, mengabaikannya akan membawa mudarat spiritual kepada diri sendiri dan juga orang lain (kerana setiap lelaki yang melihat aurat wanita bukan mahram, akan berdosa dan dosanya dikongsi bersama oleh wanita tersebut).!

Justeru itu, hipokrit tidak boleh sama sekali menjadi PENGHALANG untuk mengerjakan semua KEWAJIBAN agama, termasuk menutup aurat. Ia adalah arahan Allah dan hak Allah untuk menguji hambanya.

Sama seperti mendirikan solat, membayar zakat, puasa Ramadhan dan semua arahan serta larangan Islam yang lain, sama ada seseorang itu ikhlas atau tidak, terpaksa atau tidak. Kewajiban untuk melakukan semua arahan wajib dan menjauhi larangan yang diharam tetap tertanggung di atas bahunya, walaupun dia tidak ikhlas atau masih gagal mencapai tahap Ikhlas.
Apa yang perlu diusahakan adalah terus menerus berusaha memperoleh ikhlas semasa melaksanakan perintah dan menjauhi larangan itu. Itu boleh dianggap sebagai adalah level kedua kesempurnaan ibadah. Level pertama adalah mesti melaksanakan tuntutan Islam.

Perlu diingat, jika seseorang menutup aurat dan menunaikan solat secara ikhlas atau separa ikhlas, maka dia akan beroleh ganjaran sekadar keikhlasannya. Namun tanggungjawab fizikal yang diwajibkan oleh agama dikira sudah terlaksana secara zahirnya. ATAU kata lainnya, tatkala itu dia hanya BERDOSA SEKALI iaitu kerana tidak melaksanakannya secara ikhlas, tetapi dia terhindar dari dosa tidak mengerjakan yang wajib ke atasnya secara zahir.

Namun jika dia degil dan tidak menutup aurat, tidak juga solat atas alasan TIDAK IKHLAS, TIDAK MAHU HIPOKRIT dan sebagainya. Tindakannya itu menjadikannya BERDOSA di sisi Allah secara fizikal dan juga spiritual, atau dalam kata lainnya, dia berdosa DUA KALI. Dosa di level pertama dan kedua sekaligus, malah lebih musnah apabila dosa level pertama itu sangat mudah bercambah apabila ia berjangkit kepada orang lain, seperti apabila sahaja ada mata lelaki bukan mahram yang melihat, ketika itu dosa bukan hanya dua kali tetapi sebanyak mata lelaki yang melihat.

Adapun bagi mereka yang tidak ikhlas tadi, at least dia sudah terselamat dari cambahan dosa dari mata lelaki.

Kesimpulannya, ‘ingin berubah hasil hati sendiri', ‘tidak ikhlas' dan ‘tidak mahu hipokrit' itu semuanya hanya bisikan syaitan yang ingin menyesatkan hamba Allah agar terus menerus menjauhi kewajibannya. Sedarlah agar jangan lagi terpedaya, ingatlah berterusan dalam dosa sedang mengetahui hukumnya akan terus menerus menambah besar kemurkaan Allah swt dan akan menjadikan diri sama sekali TIDAK MAMPU berubah di satu hari nanti yang diharapkan.

2) MEREKA YANG BERTUDUNG TAPI TIDAK SEMPURNA DAN BERAKHLAK BURUK.

Sebelum mengulas, isu sebegini telah pernah saya ulas sbeelum ini di artikel : Bertudung Sambil Hina Hukum

Kembali kepada persoalan saudari, dari bait-bait ayat saudari, kelihatan saudari begitu benci dan terganggu serta terkesan dengan keburukan akhlak dan cara tutupan aurat rakan sekerja yang lain yang dikatakan memakai tudung tetapi ketat dan sebagainya. Sehingga saudari merasa mereka semua hipokrit, buruk perangai, pengotor dan sebagainya, walau bertudung.

Sebelum itu, saya perlu ingatkan saudari dikira bertuah kerana mendapat kerja di sebuah syarikat yang begitu perihatin dalam masalah agama sehingga mewajibkan kakitangan mereka untuk menutup aurat.

Satu perkara mesti jelas juga, semua wanita yang bertudung tetapi berbaju ketat, skirt panjang terbelah, berbaju kebaya sempit dan sebagainya, semua mereka berada di satu level pada pandangan Islam. Iaitu SEMUA SEDANG MELAKUKAN DOSA DAN SEMUA TIDAK MENUTUP AURAT.

Justeru, adalah SALAH bagi saudari menganggap ‘rakan sekerja itu' SEBAGAI MENUTUP AURAT TETAPI BURUK AKHLAK DAN BEROSA. Sebabnya, mereka juga TIDAK MENUTUP AURAT.

Malah jika mereka benar-benar menutup aurat sekalipun, adalah SALAH untuk merujuk kepada mereka dalam menetap pendirian sama ada saudari perlu sudah sampai masa untuk menutup aurat atau tidak.

Ingatlah bahawa yang diwajibkan oleh Allah bukanlah hanya bertudung kepala dan menutup leher, tetapi menutup seluruh bahagian aurat tubuh sebagaimana yang telah saya terangkan di dalam artikel ‘Aurat Wanita Apa Sudah Jadi'

Selain itu, adalah salah sama sekali dalam hal ehwal agama, untuk kita membandingkan diri kita dengan mereka yang lebih buruk agama dan akhlak. Ia adalah teknik Syaitan uuntuk menghentikan seseorang dari melakukan usaha pemulihan diri kepada yang lebih baik.

Jelas dari hadis Nabi s.a.w, dalam hal agama dan kepatuhannya, kita mesti sentiasa melihat mereka yang lebih dari kita, agar kita terus berusaha

Manakala dalam hal keduniaan, barulah kita disuruh oleh Islam untuk melihat mereka yang kurang berbanding kita, agar kita lebih tahu untuk bersyukur dan tidak dijangkiti penyakit tamak.

Sabda Nabi :-
Dua perkara yang sesiapa dapat perolehinya akan ditulis dirinya sebagai hamba yang bersyukur dan sabar, sesiapa yang gagal dalamnya, tidak akan ditulis sebagai orang bersyukur dan sabar. Iaitu sesiapa yang melihat tentang agamanya kepada mereka yang jauh lebih baik darinya, lalu ia berusaha mengikutinya, dan dalam hal keduniaan mereka melihat kepada orang-orang yang kurang darinya sehingga ia memuji Allah atas nikmat yang diperolehinya .. ( Riwayat At-Tirmidzi, 4/665 ; Hadis Sohih menurut Tirmidzi dan Albani)

3) WALAUPUN TIDAK MEMAKAI TUDUNG (MENUTUP AURAT) TETAPI MASIH JAGA SOLAT DAN MAMPU MENJAGA TINGKAH LAKU.

Tahniah atas kemampuan saudari untuk terus menjaga solat dan menjaga tingkah laku, namun solat yang hakiki dan ikhlas akan menghasilkan seorang yang gerun melakukan dosa, serta akan mendorong sesoerang untuk tanpa lengah menunaikan tanggungjawab yang diarahkan Allah.

Namun apabila saudari terus redha dalam pembukaan aurat sedangkan saudari menunaikan solat, ia bermakna solat saudari juga bermasalah. Tapi jangan pula mengatakan, "kalau begitu saya tak mahu solat kerana tak mahu hipokrit", ia telah kita bincang di atas tadi.

Juga, buktikan kepada diri bahawa jagaan solat saudari adalah benar-benar sebuah ketaatan dan bukan hanya kosong tanpa isi. Tanda awal ia adalah benar-benar sebuah solat adalah saudari akan terbuka hati dengan cepat untuk menutup aurat tanpa terkesan dek buruk perangai orang sekitar yang kononnya menutup aurat tetapi buruk.

Justeru, saya menasihatkan saudari agar segera keluar dari jenis individu yang saudari sendiri benci (bertudung atau tutup aurat tapi tak solat, mengumpat dsbgnya). Saudari membenci perangai mereka tetapi dari sudut pandangan agama, saudari sebenanrya adalah sebahagian dari mereka kerana :

Mereka yang menutup aurat dan buruk perangai adalah sama darjatnya dengan mereka yang solat tapi tidak menutup aurat.

Kedua-duanya tidak bertanggungjawab terhadap Allah dan sedang melakukan dosa.

Malah saudari juga patut bersyukur mendapat ibu yang prihatin soal kewajiban agama, terlalu ramai ibu di zaman ini yang hanyut dan lebih suka anak perempuan mereka mengikuti gaya yang disukai syaitan iaitu seksi.

Lalu apabila ibu menyuruh, Allah juga mengarahkan, maka saudari bukan sahaja berdosa kerana aurat saudari yang terbuka, malah juga berdosa kerana tidak mematuhi suruhan dan harapan ibu, selain berdosa melanggar arahan Allah.

Bukankah mentaati ibu dalam hal yang tidak membawa dosa adalah WAJIB?. Dan jatuh derhaka bagi seorang anak yang mengguris perasaan ibu, khususnya dalam hal nasihat ibu untuk kita mentaati arahan Allah swt.

4) BUKAN SEKARANG MASA UNTUK BERUBAH.?

Jika bukan sekarang, maka adakah apabila sudah terlantar di rumah mayat baru ingin beurbah. Sedarilah wahai diri, bahawa kematian akan datang secara tiba-tiba dan tiada sebarang jaminan umur masih panjang beberapa minggu lagi.

Kebaikan dan pelaksanaan tanggungjawab jangan sesekali ditangguhkan, kelak tidak kempunan di hadapan Allah.

Moga Allah membantu saudari untuk segera berubah dan terbuka untuk menerima jawapan ini.
Saya juga doakan saudari untuk segera berHIJRAH KE ARAH kebaikan, dan teruslah kita semua berusaha untuk ikhlas dalam semua amalan kita.

Sekian